البوست طويل
ولو عايز تقراإعمل نسكافيه وتعالي
ولو مش عايز
الخلاصة موجودة في نهاية البوست
وأي خدمة
ولو عايز تقراإعمل نسكافيه وتعالي
ولو مش عايز
الخلاصة موجودة في نهاية البوست
وأي خدمة
............
إهداء إلي من علمني أن النقد
هو إكتمال البناء
...........
أظن
حين راودتنا فكرة الكتابة للمرة الأولي
إعجابا بمن قرأنا لهم
لم نكن نتصور يوما صعوبتها
وكونها طريقا محفوفا بالمخاطر والمهالك
كنا فقط
نفكر ونتمني دخول هذا العالم ثنائي التناغم
بين القاريء والكاتب
.......
ربما إكتشفنا فيما بعد
صعوبة
أن تخلق ذلك التوازن الرابط بينك و بين قاريء
صعوبة
أن تقدر علي إيصال فكرتك دون جرح له
صعوبة
أن تستحوذ علي عقله وتقدر علي التأثير فيه
صعوبات كثيرة
أن تتمسك بمعايير الكتابة و القلم
.........
الكاتب يمكن تصنيفه بمجرد القراءة له
فهناك نوعان
المحترف
كاتب تقرأ له وتحترمه
ربما تكن مختلفا معه في نقاط عديدة
أو ربما تختلف معه كليا
لكنه بسحره وحضوره
وإمتلاكه كاريزما كتابية خاصة
يقدر علي توصيل فكره إليك بلا أدني حرج
ناجيا بنفسه من النقد الهدام وإحتساب الأخطاء
وأخذا بيدك لتري ما يري
وتفكر مثلما يفكر
هؤلاء الكتّاب
يمكنك أن تقرأ هدفهم الفكري بكل وضوح
واضح المعالم غير مبهم
يجعلك تسبح بنفسك بإشتياق ولذة في أعماقه
.........
والمتفزلك
كاتب تقرأ له وتضحك
تتأفف من ضحالة رؤيته وضيق أفقه
تختلف معه كليا وموضوعيا
ولا تكن له أي إحترام فكري
فكتاباته لا تحمل مضمونا وغير هادفة
تحس بعدم مراعاته لقارئه وعقله
فهو يكتب بلا ضوابط ولا معايير
هؤلاء الكتّاب
لن تتمكن من إستنباط أفكارهم
ولن تقدر علي إستنتاج هدف أو مشكلة يطرحوها
تحس في كتاباتهم بغبائها وحماقتها
............
والكتابات منها أنواع
أعتبر أصعبها كتابات التاريخ ونقده
فهي تحتاج لنوع خاص من الإحتراف والدقة
فكتابات كالسياسية
لا تعبر إلا عن رؤية صاحبها أو وجهة نظره
ربما يدخل فيها عامل التاريخ كسرد للأحداث
ليس إلا
وكتابات الأدب و الفن
إنما هي موهبة وقدرة إبداعية بحتة
ذات قدر من الخصوصية الشخصية
وكتابات الخواطر و المشاعر
لا تحتاج حرفية بل إن رقتها وجمالها كونها تلقائية
خارجة من قلب إلي قلب
والكتابة الدينية
لا تخرج أبدا عن إطارها العقيدي
فهي محددة بتعاليم ليست من صنع بشر
ولها قدسيتها ورفعتها وجلالها
.........
ونعود لكتابات التاريخ ونقده
حيث يتحول الكاتب إلي رابط
بين ماض وحاضر
ليعرض لقارئه قراءته التاريخية
ليعينه علي فهم تاريخه وربما تعديله
وأخذ العبر و الدروس لينفع بها حاضره
وهنا تأتي صعوبتها
..........
فقراءة التاريخ
كقراءة كتاب
لا يمكنك أن تفهمه إلا صفحة صفحة
فلا تفهم صفحتك الحالية إلا بصفحتك السابقة
ولا السابقة إلا بالتي سبقتها وهكذا
لتخلص في النهاية بفكرة أو هدف أو مضمون
تربط من خلاله ماضيك بحاضرك لتتقدم
...........
سألته يوما ما التاريخ؟
أجابني
البحر
كلما أبحرت كلما كنت تائها وحيدا
فخذ منه الدّر والجواهر
وإبتعد
..........
هناك شعرة فاصلة
بين نقد التاريخ وهدم التاريخ
قد يراها المحترف
فينقد دون جرح ولا تأويل
وينقل قارئه لعقله
ويجعله يكتشف هدفا يخرج به من كتاباته
رابطا إياه بحاضر
محافظا علي إحترام التاريخ ورموزه
وقد تختلف معه لكنك ستحترم فكره
.........
وقد لا يراها أساسا المتفزلك
فيهدم ما يعتقد أنه يبنيه
ويطول بمعول هدمه كل شيء
حتي قارئه ومحرّماته
ليبقي هو في النهاية وحده
لا يعرف أي هدف كان يتحدث عنه
فتجد كلامه فارغا من نقد بناء
وقتها
يصبح الكاتب بهلوانا
يتلاعب بالألفاظ و الأهداف
يدعي التنوير وعقله ظلامي
فلم يفهم أدني أساسيات التاريخ
لم يعلم
أنه لولا الأمس ما كنا اليوم
وخلق التاريخ لنتعلم
لا لنهاجم أشخاصا ونحقرهم
وستختلف معه لكنك لن تحترمه
إهداء إلي من علمني أن النقد
هو إكتمال البناء
...........
أظن
حين راودتنا فكرة الكتابة للمرة الأولي
إعجابا بمن قرأنا لهم
لم نكن نتصور يوما صعوبتها
وكونها طريقا محفوفا بالمخاطر والمهالك
كنا فقط
نفكر ونتمني دخول هذا العالم ثنائي التناغم
بين القاريء والكاتب
.......
ربما إكتشفنا فيما بعد
صعوبة
أن تخلق ذلك التوازن الرابط بينك و بين قاريء
صعوبة
أن تقدر علي إيصال فكرتك دون جرح له
صعوبة
أن تستحوذ علي عقله وتقدر علي التأثير فيه
صعوبات كثيرة
أن تتمسك بمعايير الكتابة و القلم
.........
الكاتب يمكن تصنيفه بمجرد القراءة له
فهناك نوعان
المحترف
كاتب تقرأ له وتحترمه
ربما تكن مختلفا معه في نقاط عديدة
أو ربما تختلف معه كليا
لكنه بسحره وحضوره
وإمتلاكه كاريزما كتابية خاصة
يقدر علي توصيل فكره إليك بلا أدني حرج
ناجيا بنفسه من النقد الهدام وإحتساب الأخطاء
وأخذا بيدك لتري ما يري
وتفكر مثلما يفكر
هؤلاء الكتّاب
يمكنك أن تقرأ هدفهم الفكري بكل وضوح
واضح المعالم غير مبهم
يجعلك تسبح بنفسك بإشتياق ولذة في أعماقه
.........
والمتفزلك
كاتب تقرأ له وتضحك
تتأفف من ضحالة رؤيته وضيق أفقه
تختلف معه كليا وموضوعيا
ولا تكن له أي إحترام فكري
فكتاباته لا تحمل مضمونا وغير هادفة
تحس بعدم مراعاته لقارئه وعقله
فهو يكتب بلا ضوابط ولا معايير
هؤلاء الكتّاب
لن تتمكن من إستنباط أفكارهم
ولن تقدر علي إستنتاج هدف أو مشكلة يطرحوها
تحس في كتاباتهم بغبائها وحماقتها
............
والكتابات منها أنواع
أعتبر أصعبها كتابات التاريخ ونقده
فهي تحتاج لنوع خاص من الإحتراف والدقة
فكتابات كالسياسية
لا تعبر إلا عن رؤية صاحبها أو وجهة نظره
ربما يدخل فيها عامل التاريخ كسرد للأحداث
ليس إلا
وكتابات الأدب و الفن
إنما هي موهبة وقدرة إبداعية بحتة
ذات قدر من الخصوصية الشخصية
وكتابات الخواطر و المشاعر
لا تحتاج حرفية بل إن رقتها وجمالها كونها تلقائية
خارجة من قلب إلي قلب
والكتابة الدينية
لا تخرج أبدا عن إطارها العقيدي
فهي محددة بتعاليم ليست من صنع بشر
ولها قدسيتها ورفعتها وجلالها
.........
ونعود لكتابات التاريخ ونقده
حيث يتحول الكاتب إلي رابط
بين ماض وحاضر
ليعرض لقارئه قراءته التاريخية
ليعينه علي فهم تاريخه وربما تعديله
وأخذ العبر و الدروس لينفع بها حاضره
وهنا تأتي صعوبتها
..........
فقراءة التاريخ
كقراءة كتاب
لا يمكنك أن تفهمه إلا صفحة صفحة
فلا تفهم صفحتك الحالية إلا بصفحتك السابقة
ولا السابقة إلا بالتي سبقتها وهكذا
لتخلص في النهاية بفكرة أو هدف أو مضمون
تربط من خلاله ماضيك بحاضرك لتتقدم
...........
سألته يوما ما التاريخ؟
أجابني
البحر
كلما أبحرت كلما كنت تائها وحيدا
فخذ منه الدّر والجواهر
وإبتعد
..........
هناك شعرة فاصلة
بين نقد التاريخ وهدم التاريخ
قد يراها المحترف
فينقد دون جرح ولا تأويل
وينقل قارئه لعقله
ويجعله يكتشف هدفا يخرج به من كتاباته
رابطا إياه بحاضر
محافظا علي إحترام التاريخ ورموزه
وقد تختلف معه لكنك ستحترم فكره
.........
وقد لا يراها أساسا المتفزلك
فيهدم ما يعتقد أنه يبنيه
ويطول بمعول هدمه كل شيء
حتي قارئه ومحرّماته
ليبقي هو في النهاية وحده
لا يعرف أي هدف كان يتحدث عنه
فتجد كلامه فارغا من نقد بناء
وقتها
يصبح الكاتب بهلوانا
يتلاعب بالألفاظ و الأهداف
يدعي التنوير وعقله ظلامي
فلم يفهم أدني أساسيات التاريخ
لم يعلم
أنه لولا الأمس ما كنا اليوم
وخلق التاريخ لنتعلم
لا لنهاجم أشخاصا ونحقرهم
وستختلف معه لكنك لن تحترمه
.........
تستفزتني بشدة كتابات بعضهم
عن نقد للصحابة رضوان الله عليهم
ليخرج الرأي عن دائرته
ليصبح تطاولا وسفها
ولا يؤتي ثماره كرأي بل تتحول
إلي كتابات بلا هدف
تغرق في بحور الماضي وكأنها قارئة
للتاريخ وشاهدة علي الخلق منذ البدء
فلا تستنتج هدفا ولا فكرة ولا قضية
بل لا تري إلا الحمق و الغباء
لعن الله يوما أصبح البهلوان
كاتبا
.........
...الخلاصة
كتبت هذا البوست
وتكلمت عن المحترف و المتفزلك من الكتّاب
وعن الكتابات
وخاصة نقد التاريخ
ولكن الداعي الأكبر كان
ماقرأته في بعض الصحف
عن ما يدعونه نقدا تاريخيا
لم يخرج عن كونه إهانة لمكانة الصحابة
رضي الله عنهم في قلوبنا كبسطاء
وأعاد لذاكرتي مقالات لأخرين
يهينون رموز هذا الوطن ممن رحلوا
بوقاحة وتطاول
لاتتفق مع حبنا لهم ولتعلقنا بتاريخنا
وفخرنا به بصفة عامة
ولكي لا يفهمني أحد بالخطأ
لست ضد نقد التاريخ وتصحيح المزوّر منه
ولا ضد الرأي الأخر
ولست ضد نقد أي إنسان أيا كان
فكل بشري يخطيء ويصيب
ويؤخذ منه ويرد
وأنا مع كل رأي صائب ومحترم
تستفزتني بشدة كتابات بعضهم
عن نقد للصحابة رضوان الله عليهم
ليخرج الرأي عن دائرته
ليصبح تطاولا وسفها
ولا يؤتي ثماره كرأي بل تتحول
إلي كتابات بلا هدف
تغرق في بحور الماضي وكأنها قارئة
للتاريخ وشاهدة علي الخلق منذ البدء
فلا تستنتج هدفا ولا فكرة ولا قضية
بل لا تري إلا الحمق و الغباء
لعن الله يوما أصبح البهلوان
كاتبا
.........
...الخلاصة
كتبت هذا البوست
وتكلمت عن المحترف و المتفزلك من الكتّاب
وعن الكتابات
وخاصة نقد التاريخ
ولكن الداعي الأكبر كان
ماقرأته في بعض الصحف
عن ما يدعونه نقدا تاريخيا
لم يخرج عن كونه إهانة لمكانة الصحابة
رضي الله عنهم في قلوبنا كبسطاء
وأعاد لذاكرتي مقالات لأخرين
يهينون رموز هذا الوطن ممن رحلوا
بوقاحة وتطاول
لاتتفق مع حبنا لهم ولتعلقنا بتاريخنا
وفخرنا به بصفة عامة
ولكي لا يفهمني أحد بالخطأ
لست ضد نقد التاريخ وتصحيح المزوّر منه
ولا ضد الرأي الأخر
ولست ضد نقد أي إنسان أيا كان
فكل بشري يخطيء ويصيب
ويؤخذ منه ويرد
وأنا مع كل رأي صائب ومحترم
يعطي هدفا وتصورا ورابطة
بين التاريخ و الحاضر
تفيدنا في الأن وليس الأمس
محافظا علي مكانة كل شخص وحرمته
لكي لا نهدم تاريخنا ونجلس علي أطلاله
....
فما حاضر أمة
إلا عصارة تاريخها وجواهره
بين التاريخ و الحاضر
تفيدنا في الأن وليس الأمس
محافظا علي مكانة كل شخص وحرمته
لكي لا نهدم تاريخنا ونجلس علي أطلاله
....
فما حاضر أمة
إلا عصارة تاريخها وجواهره
مجهولنا العزيز
ReplyDeleteليس من الإنصاف أن تضع نفسك مع البسطاء، ففي رأيي المتواضع لقد قيمت أناس تكتب، و ليسوا كتاباً تقييم علي حسن اضطلاعك و بما يوضح انك لم تكتب إلا عن قناعات و تواضع و دراسة، هذه هي إفرازات زمن الفوضي - مرحلة ما بعد العولمة- إختلظ فبها الغث و الثمين، فليس لنا سوي إعمال العقل فيما نري و نسمع و نقراء
تحياتي
اول تعليق
ReplyDelete:)
اولا بالنسبه لتوصيف الكتاب
فيه نوع منهم
بتحس انه بيحفر فى ذكرتك
كلمهم مش مجرد كلام بتقرائه لا كلام بتفكر فيه وتعكسه عليك تشوف نفسك فيه
بتحس انك انته بطل الروايه
زي احلام
مستغانمي
او إميلي برونتى
وفي نوع تاني بيكتبو بطيبه اوى
عارف لما تحس من كتير ما اسلوبهم طيب
مش فاكر ليهم كلام محدد
حاجه كده زي ثروته اباظه
ونوع الثالث وانته بتقراء ليه بتحس انه جي من عالم اخر بيستخدم مفردات غريبه بعيده عنك
تحاول تمسك خط تمشي عليه علشان تحدد مفهومه ايه
متلقيش
ودول الأسف فيه منهم كتير
..................................
اما بالنسبه للتاريخ
ديما تناول التاريخ سواء بالكتابه او النقد
بيحتاج نوع من انواع الالمام والحياديه
وموضع ربط الماضي بالحاضر
صعب جدا ومش اي حد يقدر يقف عند نقطه عدم المساس بالمورثات
وفي نفس الوقت يعرض بصوره تتماشى مع العصر
ومشكلتنا دلوقتي صعبه حسه اننا محاصرون بين جيلين
جيل ماضي بلا افق وجيل حاضر بلا جذور
مفيش نقطه حوار مشتركه
وبالنسبه للكتاب الى بيهجمو رموز دينيه بلا اي سبب دول زادو بصوره مخيفه
لسه من فتره قريبه
كتب صحفى عن اسوء 10 شخصيات فى الاسلام
من وجه نظرة كان فيهم السيده عائشه
وفيهم صحابه مبشرين بالجنه
وبجد مفهمتش ليه ايه الداعي اني اجرح رموز دينيه
احنا دلوقتي محتجين معالجه واقعيه للتاريخ
تحترم عقولنا وفى نفس الوقت ميكونش فيها تصغير لاي رمز
و يكون فيها مساحه احترام للمعتقدات
سواء كانت دينيه او تاريخيه
فما حاضر أمة
إلا عصارة تاريخها وجواهره
بوست حلو فعلا
وفيه نقاط كتتتتتير اوى
تحياتي يا فندم
هواه حتى الموت
ReplyDeleteكيب بأمانة ... المدونات اللى أنت زرتها ...
ReplyDeleteكم منهم محترف .. وكم منهم من الهواة؟
جزاك الله خيرا أنت تتكلم عن ناس تكتب وفيه عنده هدف واضح وطريق الوصل لهذا الهدف مشروع ومتسلسل تسلسل منطقي يعني يوجد طريق مشروع له
ReplyDeleteلكن يا أخي البهلوانات يضعون الهدف أولا أو غالبا يوضع لهم من قبل مموليهم ومن ثم يصاغ الطريق (الذي هو النص المكتوب) فبالتالي لا يكون مقبولا ولا راسخا ولا منطقيا ولا منصفا وفي النهاية يتوه في مزابل التاريخ إن شاء الله
العزيز فوضي
ReplyDeleteاشكرك علي زيارتك ومتابعتك
انا اعتبر نفسي من البسطاء
الذين يحبون الصحابه ويعشقون تاريخهم ولا يقبلون الاهانه لاحد منهم
بل و اعتبرها اهانه شخصيه واكثر
تماما كما قلت انه زمن الفوضي
حين يصبح بهلوانا كاتبا
والراقصه مربيه فاضله
انه زمن الفوضي
محض روح الرقيقه
ReplyDeleteانتي مش اول تعليق
ههههههههههههههه
بس دايما احلي تعليق
الكتابه كما قلتي تماما
منها ما يدخل عقلك ومنها مايدخل قلبك
ومنا ما يشد عليه السيفون
بالنسبه لموضوع اهانه الصحابه
والمثال اللي ذكرتيه لا اجد الا الامتناع عن امثال هؤلاء من الحمقي
فمن هو كاتب المقال هذا ليهاجم عائشه رضي عنها او عثمان رضي الله عنه
ويصنفهم بأسوأ شخصيات الاسلام
اتذكر قول صديق لي دوما
عثماااااااااااان يالهوووي
ده لو محدش حيدخل جنه سيدنا عثمان داخل داخل
ده من العشره المبشرين
.....
قالها بتلقائيته
وانا معه
الهجوم علي الاشخاص غباء وحمق ودافع شهره او منظره
ومع تصحيح المغلوط و المزور من تاريخنا لكن
بلا هجوم علي رموز عندنا لا يقدم ولا يؤخر
استاذ محمد
ReplyDeleteفعلا عندك حق
هواة حتي الموت
سيظلوا هواة حتي لو اخذوا نوبل
وعلي ذكر نوبل فهم في طريقهم اليها
وفقا لطريقه محمود السعدني الساخر الكبير حين كتب من عشر سنوات تقريبا
كيف تحصل علي نوبل
لعن الله يوما صار صحفيوا الفضائح كتاب ومؤلفين ونقاد
استاذي الفاضل المحارب الدكتور
ReplyDeleteاولا
اود الترحيب بشده بتشريفك لي هنا في مدونتي
واعتبر مدونتك من اجمل المدونات التي اطوف فيها
واما عن التقييم بين المدونين
فرأيي اعتبره لنفسي
قد يختلف معي اخرون كثيرون فيما اري
فالتدوين تختلف رؤيته من شخص لاخر كل حسب ميوله واتجاهاته
فقد تري ان مدونتي تافهه في حين يراها اخر هادفه
وهكذا
ولست اقييم احد ككاتب محترف او هاوي في التدوين
فكلنا نكتب رأينا وبصراحه
كل في مساحته
ومن يكتب اما له او عليه
له جمهور وقراء
تشرفت بحضورك
عصفور المدينه
ReplyDeleteارحب بك اولا
وشكرا علي المعلومه ان فيه بنات نصابيين كمان
ههههههههههه
قراءتك فعلا لمست ما ارمي له
هناك من يكتب بدافع فكره متحمسا ومتسلسلا
وهناك من يكتب بدوافع اخري
المال او الشهره اصلها بقت موضه
موضوع رائع وعجبني مضون اخر كلامك وهو انك تقصد النقد البناء
ReplyDeleteتحياتي
على فكرة اى واحد ى الدنيا عايز يكتب مش شرط يكون محترف او ضليع فى الكتابة والادب زى واحد مثلا ممكن يكتب مجرد خواطر او حاجات بتحصل له فى الحياة اليومية مش بيقدر يعبر عليها بالكلام وممكن مش بيلاقى اللى يسمعه فبيحاول يكتبها ولو من القلب يتوصل للقلب .. ومينفعش ابدا عشان مش عجبانة نقول ده بيتفزلك اوعايز يلفت الانتباه .. وده رأيى
ReplyDeleteالله الله يا استاذ /مجهول
ReplyDeleteانا لما لاقيتك عامل تحذير انه طويل قلت ادخل على الخلاصة
ولما قريت الخلاصة..قلت..يا واد ارجع اقرا البوست شكله جامد...وقد كان والحمد لله
كلامك طيب وجميل عن نقد التاريخ ..واخراج المزور منه
أو هو كما كان يسميه الشيخ الالباني رحمه الله (التصفية والتربية) وينادي به... طبعا التربية مفهومة...والتصفية هي اللي حضرتك عبرت عنه الوقتي
ننادي فعلا بتصفية التاريخ من البلايا التي فيه..ولكن من الذي سيصفي لنا التاريخ؟؟
هل هم خريجوا الأرصفة والشوارع؟؟
أم من تربوا على ناصية الشارع؟؟
أم هم.. من يأكلون بأقلامهم؟؟
لسان حاله يقول لك :
وإني وإن كنت الأخير زمانه ..لآت بما لم تستطعه الأوائلُ
يشعرك بانك لا تعلم شيئا...ولم تقرأ شيئا
يريد أن يقول لك..(ما أريك إلا ما أرى..وما أهديك إلا سبيل الرشاد)
ديدنه في ذلك..انه لا عصمة لاحد بعد الانبياء....نعم لا عصمة لاحد بعد الانبياء...لكن....الصحابة مكانتهم غالية عالية...لا نخض فيهم بلساننا
فلو انفقنا مثل جبل ذهبا ...ما بلغنا مد احدهم...ولا حتى تصف مد أحدهم
ينقل لك من كتب الامام المؤرخ الطبري..ويقولك اهه ..الكلام موجود في الطبري اهه انا مجبتش حاجة من عندي
والجاهل -ده- او غيره يعني..مكلفشي نفسه حتى يقرأ المقدمة اللي موجودة في كتاب الطبري..لانه لو قرأها هيعرف إنه جاهل
وأنا هنا بانتهز الفرصة الطيبة دي..وانقل مقدمة الامام الطبري في تاريخه لما قال
(وليعلم الناظر في كتابنا هذا أن اعتمادي في كل ما أحضرت ذكره فيه مما شرطت أني راسمه فيه,إنما هو على ما رويت من الاخبار التي أنا ذاكرها فيه والآثار التي أنا مسندها إلى رواتها .فما يكن في كتابي هذا من خبر ذكرناه عن بعض الماضين مما يستنكره قارئه,أو يستشنعه سامعه,من أجل أنع لم يعرف له وجها من الصحة ولا معنى في الحقيقة فليعلم أن لم يؤت في ذلك من قِبَلِنا , وإنما أتي من قبل ناقليه إلينا.وإنما أدينا ذلك على نحو ما أٌدي إلينا)
أظن اللي متعلم الكتابة والقراية جديد هيفهم معنى الكلام ده
والامام الطبري بكده القى العهدة على اللي روى ليه...يعني هو كل اللي وصل له كتبه (وبالاسانيد) علشان لو حد بعد كده قال لك الكلام ده صح او غلط..نرجع نشوف رجال الاسناد...هل هم ثقات ناخد كلامهم..ولا ضعفاء متروكين ومجروحين نرمي كلامهم في الارض؟؟
معلش يا مجهول يا خويا-انته اللي جبته لنفسك- :)
هزود بس حتة تانية بالمناسبة دي
وهي ان كلنا عارفين القصة المشهورة بتاعت عمرو بن العاص-رضي الله عنه- وابي موسى الاشعري-رضي الله عنه- في حادثة التحكيم ...لما قال وانا اخلع صاحبي كما اخلع هذا الخاتم .......الخ
القصة دي موجودة عند الطبري في التاريخ بتاعه ومنتشرة جدا جدا ومشهور اوي اوي بين الناس
بس القصة دي اللي رواها واحد اسمه لوط بن يحي (وكنيته أبو مخنف)
اهو الامام الطبري ذكر القصة دي في تاريخه..بس انت تعرف المحدثين قالوا ايه عن ابي مخنف ده..؟؟
قالوا عنه : كذاب , ساقط, هالك. واهم بمرة, يروي الاباطيل عن الثقات. والادهى من ذلك انه شيعي
وعلى هذا فقس
معلش اصل بحب اعلق في البوستات اكتر من كتابة الموضوعات
استحملني ..بس واحدة بواحدة...البوست طويل...والتعليق كمان طويل :)
الخلاصة -برضه عشان تبقى واحدة بواحدة-
1-بحبك في الله ..لأنك كفيتني..عشان انا كنت عايز اكتب بوست عند جريدة الفُـــجر (بضم الفاء) لكن الحمد لله انت قمت بالدور بدالي
2 اسمع المحاضرة الحلوة دي للشيخ الحويني...بقالها كذا سنة بعنوان
تحطيم الرؤوس وضرب الرموز
وده رابطها
http://www.islamway.com/?iw_s=Lesson&iw_a=view&lesson_id=334
ابن ناصر
ReplyDeleteصديقي العزيز اشكرك دوما علي متابعتك
وطبعا اقصد النقد الذي يكمل البناء
لا النقد الذي يهدم
الصديقه الجديده بوسي كات
ReplyDeleteالمدونه زادها نور وكهربا النهارده
بالطيع يا حنين لم اقصد الا ما عنيته في البوست
من يكتب من قلبه
هو محترف
واكثر من محترم
فمن يخرج من القلب ارق واجمل نوع من الكتابات يكن محملا بتجارب وحكايات حتي لو بالعاميه لكنها صادقه ودافئه المشاعر
رحم الله عبد الوهاب مطاوع
وغيره من اساطير الكتابات القلبيه والعواطف والاحساس
...
انا لم اقصد حصر الكتاب بين محترف ومتفزلك بناء علي رأيي فيه
لااااااااااااااا
بل كنت اقصد
ان من يكتب بلا رادع ويهين ويكتب بعشوائيه كلاما لا علاقه له برأي او احساس او حتي هدف
اري انه متفزلك
يستفز من يقرأ له بلا داعي
وذكرت كمثال لمن ينقد في التاريخ بدون وعي وهدف
ويهين رموز للوطن وللتاريخ القديم والصحابه بدون هدف او رأي واضح
بل كل ما يكتبه بناء علي فهم لروايه احاديه الجانب في الكتابه
غير ملم بباقي روايات التاريخ
......
لو قرأتي كلامي
ستجديني انني من اشد الناس حبا للرأي للاخر
وليس عندي محظورات علي التاريخ واي موضوع غير ما حظره الله وغيبه في علمه
واري ان معالجه التاريخ حق اصيل يجب الاهتمام به
ولكن
دون مساس بحرمه الموتي والرموز
فيمكنني انا اهاجم فلانا وفلانا كأفعال لكن لا اهاجم الشخص دون افعاله
...........
اعجبتني شجاعتك في ابداء رأيك وهذا ما كنت اريده
ان نختلف في الرؤيه ونختلف دوما ودوما
لكن لتكن هناك نقطه اتفاق
ان الهجوم الغير مبرر علي التاريخ بأشخاص لا احداث لا يعد كتابه
ولك في ذلك امثله لا تعد ولا تحصي
كالهجوم علي الصحابه
والهجوم علي رموز البلد من مصطفي كامل لغايه دلوقتي دون تبرير
فيخرج الرأي عن سياقه ليتحول لساحه شخصيه من الانتقام
هكذا اري
واتمني ردك علي كلامي
تحياتي وسعدت جدا بزيارتك
الدكتور خالد
ReplyDeleteجزاك الله خيرا علي اضافتك
وهكذا اتفقنا
التاريخ مباح للنقد والمعالجه
من صاحب فكر
سواء كنا معه او ضده
فالتاريخ ليس حكرا لاحد
كل من له رأي ويري فيه خيرا للبشر فليتفضل ويطرح رأيه
ويدور نقاش هادف ومحترم
نخلص منه لفكره ومضمون ونتفق علي نقاط
هكذا نرقي
بتعدد الرأي دون تسفيه الاخر
وبإحترام حرمه الاشياء والاشخاص و الموتي
فلا يتحول نقد المواقف الي نقد شخصي وانتقامي
تحياتي لك ودمت بخير
صباح الخيرات يا دكتور
ReplyDeleteمش عارفة ليه الخير عندك بيبقى خيرات ؟
كويس
الموضوع جامد موووت
بس عندي 3 نقط مافيش غيرهم وحياة ربنا
أولاً
في رأيي إن أفضل وسيلة للتعامل مع الكُتــّاب البهلوانات زي ما سميتهم
هو التجاهل .. لأن عدم التجاهل بيضعهم تحت دائرة الضوء أكتر
وبيزوّد من رواج أفكارهم
ثانيـــاً
عجبتني قوي جملة ( كل بشري يخطئ ويصيب ) طب ليه بنحرم الصحابة مثلاً من حقهم الطبيعي في فعل الحطأ والصواب ؟
وأعتقد إن نقد أي إنسان في خطأ تسبب فيما بعد في رسوخ مفاهيم خاطئة أو متعصبة حتى الآن هو نقد مسعاه التصحيح وليس التقليل من قيمة الصحابي الدينية أو الإنسانية
بدون طبعاً الخوض في أي تفاصيل شخصية
ده رأيي
ثالثــاً وآخر حاجة
أنا باموووت من الضحك على ناس بتكتب أو بتقول حتى ... إنها بتكره فلان وخصوصاً لمّا يكون فلان ده مات وشبع موت
مالوش دعوة قوي بالتدوينة بس إنت عارف
أنا بآجي هنا أتعالج نفسياً
بعد إذنك الشيزلونج بتاعي
تصنيفك للكتابة والكتاب أعجبنى
ReplyDeleteوفعلا هناك كتابات الفزلكة ودة تصنيف جديد أو تسمية جديدة للكتاب الأى كلام
كلامهم مجرد فذلكة
وفعلا تضحك من مرارة ما تقراه وجهله وضآلة معلوماته
وعلى فكرة الكتابة دى بتغيظنى قوى
تحياتى للبوست القوى وعلى فكرة قريته من غير نسكافيه
البوست رغم انه طويل زي ما بتقول..الا انه بجد ممتع جدا ..وياخدك معاه من اول سطر لاخر سطر..حسيت وانا بقرأة اني شايفه بعض النماذج اللي قريتها في حياتي للكاتب المحترف وكنت بقارن في ذهني وانا بقرأ البوست فعلا بين كتاب اظنهم محترفين ..وكتاب اظنهم متفزلكين علي حد تعبيرك
ReplyDeleteكنت قرأت وسمعت عن بعض الاراء اللي بتنقض الصحابه ..زي الرأي مثلا اللي بيقول عن ابي بكر الصديق _رضي الله عنه_ انه قام بحروب اهليه ..اللي هي حروب الرده..بس المشكله فعلا ان بعض الناس ..وانا شوفت الكلام دا بعيني فعلا بتتأثر بالرأي دا ...بجد ربنا يعفينا من هؤلاء الكتاب ومن امثالهم
البوست رائع واسلوبك في العرض والنقد ..قوي ومتماسك ..احييك جدا
لكل قاعدة شواذ وهما دول الشواذ ... وبعدين انا قلت لك اللى زيهم كل همهم يلفتوا الانتباه وحد يتكلم عليهم زى ما حضرتك كدة اتكلمت ولو انا مش هعلق عليهم خااالص عشان بيبقى تفكيرهم محدود وكل همهم يظهروا وخلاص ... المهم انا دورت عالحروف النجليزى اللى قلت لى عليه مش لاقياها بصراحة مش عارفة تقصد ايه ....؟؟؟؟؟
ReplyDeleteاميره
ReplyDeleteدايما كده معايا علي الخط علطول
واي خدمه وكل زياره وانتي طيبه
ثم تتعالجي ليه
انتي بجد انسانه محترمه وعاقله
وولا يهمك اتفضلي برضه الشيزلونج تحت امرك
ههههههههههههه
تحياتي دوما
ياسمين
ReplyDeleteياسلام وانتي منوره التعليقات
ومنغير نسكافيه برضه
اصل فيه ناس مش بتطيق تقرا حاجات طويله
وانا منهم صراحه
هههههههه
لازم اشرب حاجه
تتفضلي شاي دلوقتي؟
none
ReplyDeleteاشكرك علي كلامك الجميل
ومتابعتك ليا واضافتك المحترمه
ودايما بسعد بتعليقاتك
تحياتي
بوسي كات
ReplyDeleteيا اهلا
وسهلا
ومرحباااااااااااا
كنت اقصد اقول
word verification
بتاع التعليقات
اللي بيخليكي لازم تكتبي الحروف اللي ظاهره قدامك في مربع تحت التعليق
ارحموااااااااااااااا
ضعاف النظر
ههههههههههههههههه
وشكرا لتعقيبك
وصدقيني كثيرين فعلا فضلوا الصمت
حتي لا نشهر هؤلاء ونلقي عليهم الضوء
لكن انا مش شايف اني وضحت او شهرتهم انا اتعرضت في كلامي للموقف فقط
صدقت يا مجهجه يا اخويا
ReplyDeleteموضوع الكتابه التاريخيه ده مظلوم عندنا
ReplyDeleteمحدش بيكتب بموضوعيه
يا الشخصيه طيبه او شريره يا ريت كده و بس لأ
يا ملاك و ممكن الموضوع لحد التأليه او شيطان
مثال على كده
ماقبل الثورة كله شياطين و مابعدها الملايكه
اسمح لى اديك رابط لمقاله قرأتها من 10 دقائق بس :)
http://208.109.248.104/article.aspx?ArticleID=56748
و اهو كلام و السلام :)
انا شايف ان حتي التاريخ مش واخد حقه صح..لان اللي حينقد التاريخ حينقد التاريخ المكتوب
ReplyDeleteوللاسف لسخريه القدر.. احيانا في مناطق معينه من التاريخ , يكتب التاريخ من وجهه نظر الاقوي..وتسري علي الضعيف
لهذا تعرض التاريخ في بعض فتراته لحملات تشويه
وفي البعض الاخر لروايات مختلفه لا تدري ايها الصحيح وايها الخاطيء
ولهذا ايضا..نقد التاريخ يحتاج وقفه عندما ننقد ننقد اي تاريخ فيهم ؟
ولكن الشيء الوحيد المتفق عليه انه ايا كان صحه التاريخ من عدمه ,فان التاريخ مصدر لا ينضب للعبر,من لا يعرف كيف يتعلم من تاريخه هو شخص جاهل اخطأ في حق نفسه واخطأ في حق من تضرر بسبب جهله
كثير من الاحداث علي مر التاريخ قد تبدو مكرره.. والحل لاشد المشاكل تعقيدا في عصرنا الحالي ..دارس مبتديء في التاريخ سيقترح حلول فعاله اثبتت علي مر التاريخ انها هي الحل الوحيد
ولكن للاسف تدخل تعقيدات كثيره تحول دون تحقيق هذا .. كالمطامع الشخصيه.. او تقديم مصلحه النفس علي المصلحه العامه
اسف علي خروجي عن الموضوع قليلا.. بس علي الاقل انا بتكلم عن التاريخ
;)
والكلمه دي وردت في النص
:P
مجهول
ReplyDeleteانا برضه مش بحب البوستات الطويلة بس البوست شدنى جدا وجرجرنى وراه لحد الآخر
:)
مش أى حد يقدر يعمل معايا كدة على فكرة
تحياتى
فعلا البوست كان ممتع
ReplyDeleteالعملة الواحدة لها وجهين
من هادم وبناء
أنا لست مع تسليط الضوء على من لا يستحق
لة فى الأساس
بوست رائع
ReplyDeleteالناس دى ليسة لها اى قيمة
وتريد الشهرة ولو على حساب الدين
تحياتى
أعتذر على عدم الزيارة
ReplyDeleteلانى بأكتب من برة وكان نفسى أعلق من زمان لكن الكمبيوتر فية مشكلة وأوعدك أول مايتصلح هأجى على طول
انت فاكرنى ولا اية سلام
عن نفسي انا كل كتاب بحس بيه بشكل مختلف مع اختلاف كاتبه
ReplyDeleteيعني فيه ناس بحس بكلامهم كله وتستطيع الحروف انها تسكن وجدان عقلي وتلعب دور مهم في مسار حياتي
وفيه نوع تاني بعد ما بخلص قرائه الكتاب بنسي اسم الي كاتبه
بحس انه مفيش تواصل بيني وبينه
ومش بكتش دا غير بعد انتهاء الكتاب واحساسي اني متعلمتش منه اي حاجه
اما البهلونات ووصفك ليهم فأنا معاك في كل الي بتقوله
والمشكله انهم بيكونوا فاهمين انهم علي قمه الهرم وهما في القاع
تحياتي ليك بجد
والبوست مش طويل ولا حاجه
من ترتيبه وافكاره الحلوه محستش انه خلص
تحياتي تاني
الموضوع كويس جدا
ReplyDeleteويشد اوى
انا عن نفسى قريته كله
مع اخهتلافى معاك طبعا
فى بعض الامور
فى تصنيف الكتاب
بس انت فى الاخر اعتقد كنت موفق اكتر فى توضيح رؤيتك
انا بشوف دايما ان الكتابه ضمير
ReplyDeleteوده منطبق على جميع انواع الكتابات
وخاصه الكتابه التاريخيه والسياسيه
اعتقد ان المتحكم الرئيسى فيها ضمير الكاتب فهناك من يشوه الكتابه لا لسبب الا لتشويه وطلب الشهره بالانتقاد المتوقع الحدوث لتشويهه وهناك من ينتقد بهدف التصحيح للقارئ هناك منيكتب كنقل فقط وليس لاضافه جديد بهدف الكتابه فقط
اعقد ان الفاصل بين كل نوع والتانى هو ضمير الكاتب فعلى حسب ضميره ومدى مصداقيته مع نفسه اولا قبل الاخرين ستظهر كتاباته
موضوعك جميل بجد
تحياتى
دي حاجة حلوة قوي قوي
ReplyDeleteفعلا متفقة معاك في كره من يحاول تشويه سيرة الخلفاء الراشدين رضوان الله عليهم
ربنا يهدينا و يهديهم
اوروفوار
قلت اعدي اسلم و اقول فينك من زمان ؟؟؟؟
ReplyDeleteبوست جيد يا " مجهول" ولي تعليق عام
ReplyDeleteانا اوافقك تماما في كل ما قلته
بس هناك مشاكل عديدة أهمها هي النظرة المقدسة للتاريخ ووضعة في مكانة ليست له كعلم بل كنص مقدس
ولنأخذ مثال صغير نحن لا نعرف عن صلاح الدين إلا تحرير القدس لكن هناك جوانب بشعة مازالت محفورة في الذاكرة الشعبية عن حكم قراقوش وزير صلاح الدين ، اغلاق الأزهر الشريف مئة عام كاملة واجبار المصريين للتحول عن المذهب الشيعي
كيف سيتعامل الباحث هنا مع هذه الشخصية
مثال ثاني ذكر في التعليقات وهو شخصية عثمان بن عفان رضي الله عنه نعم من العشرة المبشرين للجنة لكن سياساته هي التي مهدت للخلافة الأموية
وتأسيس تاريخي لما نحن عليه اليوم
مثال تالت مهم حول الحدث الديني والذي ينبئنا بزيارة المسيح الطفل مصر مع ابويه فتاريخيا وعلميا لا دليل واحد على صدق هذا الحدث الديني والذي اكدته المصادر الدينية وحدها
ميلاد المسيح نفسه وفقا للمصادر التاريخية يجب ان يكون سبع سنوات قبل تاريخ الميلاد المتعارف عليه
هنا المشكلة
كيفية الفصل بين ما هو ديني عقائدي وما هو تاريخي
القدسية التي تتوج بعض الاحداث او بعض الشخصيات دينية او وطنية
هنا المأزق
على المستوى الشخصي
ساستفيد كثيرا من مقالك
هيباتيا
كوكي العزيزه
ReplyDeleteاشكرك علي سؤالك عليا
والله كنت مشغول اوي بس الدنيا منغير بلوج بقت وحشه شويه عندي
تحياتي
ياسمين
ReplyDeleteيا سلام عليكي لما تجامليني
بجد بفرح بتعليقاتك يا جناب نايب العمده للرابطه التدوينه
ههههههههه
انشاء الله في حركه ترقيات قريبه حشوفك فيها
ازميلدا
ReplyDeleteشكرا علي زيارتك وتشريفك ليا
وشكرا مره تانيه علي المقال ده
رغم اني كنت قاريه الصبح
بالطبع فيه ظلم كبير للشخصيات
كل واحد بيكتب بميوله وما يمليه عليه هواه
مش كلهم بس كتير منهم
مشمش
ReplyDeleteصدقني مش عارف اشكرك ازاي
انته بجد جبت اللي عايز اقوله
فعلا
التاريخ مصدر للعبر ليس الا
ويمكننا ان نأخذ منه ما يعالج مشاكلنا او يساهم في حلها
لا ان نهدمه
تحياتي ليكي
بجد تعليقك رائع واسف لتأخري في الرد
نبيذ
ReplyDeleteاهلا اهلا بالصديقه الرقيقه
اسف لتأخري في الرد وعدم زيارتك في مدونتك بس انا كنت بعيد اوي عن التدوين
وفعلا انا شايف كلامك صح
تسليط الضوء علي من لا يستحق
ويمكن وقعت انا في الخطأ ده
تامر نبيل
ReplyDeleteفعلا لا قيمه لمن ليس له تاريخ ولا اصل ولا قيم ولا مبادئ
لا قيمه لمن يهاجم مقدسات الاخرين
لا قيمه ولا عقل لمن يهاجم فقط دون هدف
حواء
ReplyDeleteطبعا فاكرك
امال حاطك عندي في قايمتي المفضله ليه يعني
ههههههههه
سعيد بتعليقك واتمني تعليقك دوما
وربنا يقوم جهازك بالسلامه
هههههههه
جهينه
ReplyDeleteاشكرك عزيزتي
علي متابعتك ليا
وارجو ان تكون كتابابتي دوما خفيفه
هههههههه
تحياتي
الورده السوداء
ReplyDeleteاختلفي حضرتك زي ما انتي عايزه
هههههههه
اكيد طبعا لازم نختلف
كل منا يري الكاتب من تصنيفه
وانا قلت انها وجهه نظري
وسعيد اوي اوي بتعليقاتك دوما
رغم غيابي الاضطراري عن مدونتك ومدونات اصدقائي
اشكرك علي متابعتك دوما
ريمو
ReplyDeleteتعليقك بجد رائع
بجد وفعلا تعليقك وتعليق مشمش بيلخصوا كلامي الكتير في كلامكوا
الحكم
هو الهدف
والضمير
هدف لبعث حل من التاريخ للمشاكل الحاضره
والضمير في الكاتب ليكتب بضميره وحياديته
تحياتي علي كلامك الجميل
طهقانه هانم
ReplyDeleteوالله عندك حق
وبكون سعيد اوي بتعليقاتك البسيطه
ومعلشي بقا شكلي فاتتني حكايات كتير من حكايتكوا بس ملحوقه
سلامي لطهقان
واورفوار
وبونجور
استاذة هيباتيا
ReplyDeleteسعيد جدا بتعليقك الاول عندي
وسعادتي اكبر لعودتك وكم كنت انتظرها
وسعيد لاتفاقك معي
وما ذكرتيه من امثله
وما طرحتيه من اسئله
ربما سيصنع مناقشات طويله بيننا
سوف تفتح علي مر الايام
انشاء الله
ولكن ليكن اتفاقنا سائدا
ان تصحيح ومعالجه التاريخ
لا تتم الا بالالمام بكل الروايات وكل التفاصيل الدقيقه عن الفتره او الشخصيه
دون التعرض لاي احد بالاهانه و التقليل الا نكن نهدم تاريخنا
ثم ان الصحابه والرموز بشر يمكن ان يخطئوا لكن
سيدتي نحن في فتره ضائعه بين جيل يبحث عن عقل يفكر به واتجاه يأخذه بعيدا لحياه ومستقبل مشرق
نبحث عن قدوه وعبر وخلاصه تجارب تفيدنا في حاضرنا
نبحث عنها في التاريخ
اذا فلماذا نحاول زياده الالتباس في رؤوس الناس
نحاول معالجه التاريخ لكننا في الواقع نخطئ ونهدمه
انها شعرة فاصله
بين الاثنتين
سيدتي كم سعادتي لا يوصف بتعليقك عندي
وعودتك مره خري
فقد كتبت البوست يوم ان اعتزلتي
وها عدتي كما عهدتك كاتبه محترمه ورائعه
ربما نختلف كثيرا لكني احترمك
مع تحياتي
..........
ملحوظه
هناك خطأ كتابي في تعليقك
قلتي
مثال تالت مهم حول الحدث الديني والذي ينبئنا بزيارة المسيح الطفل مصر مع ابويه
.....
أبويه
طبعا دي الغلطه
وقصدك
أمّه
......
تحياتي لك مره اخري واتمني تواجدك دوما
البحث عن قدوة
ReplyDeleteذكرتني بمقولة من مسرحية برتولد بريخت " حياة جاليليو" قيلت على لسان جاليليو ردا على تلاميذه الذين اتهموه بخيانة قضية العلم واستسلامه لمحاكم التفتيش وردا على تلميذه اندريا الذي قال: مسكين البلد الذي ليس فيه أبطال! فرد جاليليو: مسكين البلد الذي يحتاج لأبطال
.............
أدينا اختلفنا تاني أنا أتحدث عن التاريخ كعلم وأنت مصمم النظر له من منظار الأسطورة
شفت ادينا أمام مثال رابع
بين هؤلاء الكتاب يقف القارىء حائرا لا يعرف كيف يصنف قد يستغرق وقت طويل حتى يصنف الكاتب وبعدها يعرف خطواته التاليه
ReplyDeleteوقد يتحول هذا القارىء يوما الى كاتب كما تحولنا جميعا عن طريق التدوين قد يتعلم البعض من اشياء كان يبغضها وقد يسقط فى نفس الهوة دون ان يدرى
قلة فقط استطاعوا ان يتداركوا الاخطاء وان يفصلوا الكاتب عن رأيه فى النقد
اكثر شىء كرهته بمعنى كلمة الكره فى العالم التدوينى والذى يكون فيه جليا القدرة على النقد المباشر عن طريق التعليقات هو توجيه النقد للشخص لا لوجهه النظر وشتان الفارق فى الخطاب
لا يحق لاى شخص توجيه نقد لشخص لا يعرفه لكن له كل الحق ان ينتقد الفكرة بطريقة تخلو من اى سب فلايعنى اختلاف الراى ان احدهم على حق ولكن لكل فكرة اتجاهات مختلفة يمكن ان تُفهم منها
اما حرية نقد الصحابة فكما اشرت لا يملك الكاتب هذا الحق انما يملك نقد الفكرة وليس هذا يعنى ان اى منهم مخطىء او على صواب
سر بينى وبينك اشك دائما فى التاريخ لان كتابه بشر ولطالما كان هناك اهواء ومفاهيم واختلاف فى وجهات النظر فيبقى نسبة لا بأس بها غير حقيقية فى السرد تصيبنى بحيرة وارفض تصديق التاريخ بنسبة مائة فى المائة ( هذا على هامش الموضوع ليس اكثر) من اى الكتاب انت يا صديقى ؟